در نگاه اول ممکن است این به ذهن همه برسد که چرا به اصول طراحی سوله نیاز داریم؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم حتی تصور اینکه در زمینه ساخت و ساز هیچ قاعده و قانونی نباشد و سوله سازان به سلیقه خود به احداث و ساخت سوله اقدام کنند، امری تحمل ناپذیر می باشد. لذا می توان به این نتیجه رسید که وجود یک سری قوانین و وحدت رویه در زمینه ساخت و طراحی سوله که تمام سازندگان و طراحان سازه های فولادی رعایت می کنند، نه تنها سلامت فنی خروجی ها را تضمین می کند، بلکه هارمونی ظاهری و یکپارچگی ساختاری را هم حفظ می کند؛ که به آن اصول طراحی سولهمی گوییم.

طراحی سوله

با این که آیین نامه ها توسط مراجع نظارتی ذیربط نوشته و صادر شده اند و همه باید آن ها را رعایت کنند،ولی این موضوع با اعمال نظر و سلیقه طراح و طراحی حرفه ای سازه هیچ تداخلی ندارد. در اصل می بایست اصول طراحی سوله را مطابق با دستورالعمل های صادر شده از سوی نهادهای نظارتی بر پروژه ساخت سوله تدوین کرده و در این میان، جهت بروز خلاقیت و اعمال سلیقه طراح جای بسیار دارد. به همین علت علاوه بر بالا ترین میزان پایبندی به قوانین حاکم در زمینه ساخت و ساز هم می توان عملکرد و اثربخشی درخشانی در طراحی سوله داشت.

اصول اساسی در طراحی سوله

سوله در اصل یک سازه صنعتی به حساب می آید و به همین علت، در طراحی آن باید روح یک بنای صنعتی را حفظ کرد. می توان اصول طراحی سوله را به دو دسته ی اصول مبتنی بر عمران و اصول مبتنی بر معماری تقسیم کرد. علاوه بر این ها، یک ارزیابی فضایی و توجه به تطابق محیطی نیز همواره بر اصول معماری سوله حاکم می باشد، که به گونه ای پیش فرض طراحی سوله به حساب می آید. در سمت دیگرِ اصول طراحی سوله، اصول عمرانی قرار دارند که بر قوانین حوزه ی احداث سازه های بزرگ متمرکز می باشند که در کنار آن، نگاه خاصی به کاهش دادن ضایعات و بهینه سازی مواد و متریال مصرفی دارند. با رعایت این قوانین متمایز اما مکمل به تولید خروجی های بی نقص و دقیقی با عنوان سوله استاندارد منجر می شود.

طراحی سوله توسط نرم افزار ها

بعد از انقلاب صنعتی، توسعه ویژه ای در زمینه ساخت و طراحی در تمام عرصه های ساخت و ساز رخ داد؛ این تحول را با لفظ CAD/CAM می شناسند و به این معنی است که هم طراحی قطعات و هم مراحل ساخت آنها با کمک کامپیوتر انجام می شود، تا روح مدیریت کیفیت تماماً فضای تولید را فرا گیرد. بدین صورت اصول طراحی سوله هم مانند ساختمان سازی، مبتنی بر رایانه شد تا به علاوه طراحی نقشه، طراحی قطعات، تمام عملیات تولید مانند خم کاری، جوشکاری ، برش کاری و … نیز تماماً کامپیوتری شده و با دستگاه های CNC انجام شوند.

 

اصول طراحی سوله-سوله سازی

ایجاد چک لیست طراحی سوله توسط نرم افزار

در مورد اهمیت بسیار بالای تدوین و توجه به اصول طراحی سوله صحبت کردیم، همانطور که گفته شد برای تعهد دقیق تر و در سطح بالاتر به این اصول، نیاز است از کامپیوتر استفاده کنیم. و یک چک لیست ضروری شامل فهرست کارهای ضروری که باید اجرا شوند، تهیه شده که در ادامه به آن اشاره می کنیم. این مراحل را به همراه کمی توضیحات در ادامه مشاهده می کنید:

  • گزینش صحیح نرم افزار

دیگر طراحی سوله به صورت دستی مفهومی نداشته و امروزه همه چیز بر اصول و پایه نرم افزارهای کامپیوتری صورت می گیرد. همزمان با به روز رسانی شدن نرم افزارهایی که برای طراحی صنعتی موجود هستند، الزامی است که طراحان فعال در زمینه صنعت هم امکانات و قابلیت های خود را به روز کنند. بنابر این  بسیار مهم است چگونه نرم افزار منتخب جهت طراحی سوله را گزینش می کنید.

  • تعریف صحیح متریال ساخت

باید به درستی مصالح مورد استفاده در ساخت سوله را به نرم افزار معرفی کرد و این کار باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. کوچکترین اشتباه در وارد کردن نوع مصالح کاربردی سبب اشتباه محاسباتی شده و غیر قابل جبران می باشد.

  • اجزای خطی

اجزایی مانند ستون، رفتر، تیر و انواع مهاربند ها را به اصطلاح، اجزای خطی می گویند، که قسمت بسیار مهمی از اصول طراحی سوله می باشند. در این بخش از طراحی باید بسیار دقت داشت، تا پروژه در زمان انجام عملیات نصب سوله به مشکلی بر نخورد.

  • معرفی اعضای سطحی

اصول طراحی سوله-سوله سازی

علاوه بر اجزای خطی، اجزای سطحی یا غیر خطی نیز هستندکه مشتمل بر سقف، کف، دال ها و دیوارها هستند. وارد کردن دقیق و صحیح این المان ها نیز به نرم افزار،در اصول طراحی سوله بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • محاسبه دقیق بارهای وارده بر سوله

در این قسمت، طراح باید انواع بارهای وارده بر سوله را که از قبل بررسی کرده کاملاً صحیح وارد نرم افزار نماید تا این اطلاعات، در انجام محاسبات  متراژ سوله دقیق استفاده شوند. بار برف، بار زلزله و … از نمونه بارهای وارد شده به استراکچر فلزی هستند که برای نرم افزار تعریف شده اند.  

  • رسم طرح اولیه اسکلت سازه همراه با کف

در این مرحله رفترها سوار شده، ستون ها در جای مناسب قرار می گیرند و مهاربندی های مورد نیاز با پرلین، لاپه، استرات و انواع بادبند ها صورت می گیرند تا شبیه سازی اولیه اسکلت فلزی انجام شود.

  • اضافه کردن الزامات آیین نامه به طراحی

مانند دیگر بناها سوله صنعتی نیز، مورد نظارت قرار می گیرد، و در ساخت آن باید پیرو مجموعه ای از دستورالعمل ها بود، که به آن، آئیین نامه اجرایی می گویند. لازم به ذکر است بگوییم توسط سازمان نظام مهندسی این آئین نامه ها تصویب و تدوین شده، و شهرداری هم بر اجرای صحیح آن ها ناظر هستند.

  • آنالیز اولیه بر سازه

بعد از انجام مراحل نام برده، تحلیل اولیه ی سازه صورت می گیرد تا خطا ها و اشکالات احتمالی رفع شوند. در اصل نرم افزار ارور هایی می دهد، تا خطا های اصول طراحی سوله را مشخص کند، تا کاربر جهت بررسی آنها و رفع اشکالات اقدام کند.

  • رفع اشکالات طراحی

پس از مشخص شدن ایرادات توسط نرم افزار، رفع اشکالات و خطاهای مورد نظر آغاز می گردد.

  • انجام اصولی طراحی پی ها و فونداسیون

پس از تکمیل طراحی استراکچر فلزی، در ادامه کار طراحی، می بایست طراحی پی و فونداسیون سوله مشخص گردد و محل قرار گیری ستون ها بر فونداسیون با دقت مشخص شود.

  • رسم نهایی نقشه و ارائه آن به کارفرما

در آخرین فاز و پس از رفع تمامی ایرادات، نسخه نهایی طرح و نقشه تهیه، و به کارفرما تحویل داده می شود.

تماس مستقیم