دامداری یا پرورش گاو با اهداف گوناگون از گذشته به عنوان یک شغل سنتی بوده و پس از انقلاب صنعتی، حال چند دهه است که به شکل کاملاً صنعتی و مکانیزه شده و در ظاهر سوله دامداری ارائه می شود. اخیراً پیشرفت ها در این حوزه باعث جذابیت صنعت گاوداری شده و هر ساله به تعداد فعالان جدید این صنعت اضافه می شود. به علت بالا بودن هزینه های واحدهای گاوداری و سرمایه اولیه بالا، صاحبان این دسته از مشاغل خواهان بالا بردن راندمان تولید هستند که بیشترین اندازه بهره وری را از این دام های سنگین داشته باشند.

به همین علت، گاوداری در سوله فری استال روشی جدید و انتخابی هوشمندانه می باشد. از فضای حرکتی راحت و آسایش بیشتری که این سازه های مدرن به دام می دهد، بیشتر کردن کیفیت خروجی واحد صنعتی نیز ممکن می شود و از این بابت، این شیوه  اکنون مورد توجه خیلی از فعالان در این حوزه قرار گرفته است.

ویژگی های متفاوت سوله فری استال

اغلب گاوداری به دو گروه پرورش گاو های شیرده و پرورش گاوهای گوشتی دسته بندی می شود که هر یک نیازمند فضای معین و تجهیزات بخصوصی هستند و هزینه خاص خود را دارند. ولی با توجه به استفاده از فضای بزرگ تر برای پرورش گاوهای شیرده و با توجه به ملزم بودن، قرار دادن سیستم شیر دوش به عنوان سوله استاندارد ،مخارج این بخش بیشتر می باشد. در همین خصوص مبحث ساخت سوله فری استال مطرح می گردد که توان کاهش نسبی مخارج و بالا بردن سطح بهره وری را دارد.

فری-استال-2ایران سوله

طراحی سوله فری استال چگونه است

در ابتدا باید بدانیم استال (stall)، معنی آخور یا مکان قرارداشتن دام را می دهد و کلمه فری استال (free stall) به فضاسازی به صرفه برای خوراک و قرارگیری دام سنگین اشاره میکند. گذاشتن نرده و میله های مرتب باعث قرار گرفتن با نظم دام در این نوع سوله به نسبت سایر سوله های دامداری می شود. شیوه قرارگیری آب و علوفه باید طوری طراحی گردد که فرستادن دام ها به سوی استال به آسانی و منظم تر انجام شود.

زمینه استال نیز باید به دقت صورت پذیرد که دام راغب به استراحت و نشستن باشد. یک مهم دیگر در ایجاد بستر دام سنگین، تفاوت ارتفاع بسیار کم با زمین اصلی می باشد؛ ممکن است اگر ارتفاع استال کمی بیشتر گرفته شود یا در طراحی محوطه و میله ها به اندازه کافی دقت نشود، امکان دارد گاو از استال استفاده نکند.

را ه های به صرفه در ساخت سوله فری استال کدامند؟

راه های مختلفی جهت ساخت سوله فری استال گاوداری است که تا الان اجرا شده اند. متخصصین ما جهت احداث سوله های فری استال، استفاده از سوله تیر ورقی را پیشنهاد می کنند که جدا از استحکام زیاد استراکچر فلزی، در نهایت وزن مناسبی هم دارند.

جهت نیاز به تهویه مناسب و دائم، احداث این سوله ها با عرض زیاد صورت میگیرد که راه اندازی چندین سالن جدا از هم را ممکن می سازد.می بایست طراحی سوله طوری باشد که نظافت کف سوله و جمع کردن کودهای حیوانی به آسانی و به سرعت انجام شود.

تماس مستقیم