بر اساس بررسی های انجام شده یکی از روش های اجرای استراکچر فلزی ساختمان ها و سازه ها نصب اسکلت فلزی می باشد که هواداران بسیاری در بین فعالان حرفه ی ساخت و ساز دارد. که این میزان از استقبال دلایلی نیز دارد، و متأثر از نقش فولاد در ساخت اسکلت فلزی می باشد. نصب اسکلت فلزی با حداکثر سرعت بر پایین آمدن هزینه ها مؤثر می باشد، از حدر رفتن متریال مصرفی پروژه جلوگیری می شود، مقاومت سازه در برابر فشار های وارده بر سازه مانند بار برف و … بسیار بالا می رود و همچنین وزن سازه نهایی تحت کنترل قرار می گیرد.

 

مزایای نصب

نکات قابل توجه تری نیز در معقوله نصب اسکلت فلزی وجود دارند، تعیین وزن نهایی سازه امکان پذیر نمی باشد و به همین جهت شاخص ارزیابی را حدود وزن سازه در هر متر مربع زیر بنا قرار می گیرد. ساخت استراکچر سازه توسط متریال فولادی سبب می شود میانگین وزن آن به نسبت سازه بتنی، گاهاً تا نزدیک به نصف آن باشد که امری بسیار قابل توجه است.

در صنعت سوله سازی یک نمونه بارز از این نوع سازه وجود دارد و آن سوله تیر ورقی می باشد. مورد مهم دیگری که وجود دارد و در مقایسه با دیگر انواع اسکلت های سازه ها بسیار ملموس می باشد، این است که تمامی اجزای اسکلت فلزی ساختمان مانند تیر ها، ستون ها و … فضای بسیار کمتری اشغال می کنند. این موضوع سبب افزایش چشمگیر فضای قابل استفاده در سازه و همچنین افزایش میزان بهره وری از آن می شود.

نکات کلیدی مراحل نصب

می دانیم که هر پروژه متشکل از چندین گام متوالی می باشد، که نیاز به رعایت زمان بندی از پیش تعیین شده و مشخص، سپس اجرای پروژه بر اساس آن ها دارد. طبیعی است کوچک ترین خطا و اشتباه در به انجام رساندن مرتب و متوالی این فرایند ها، سبب بروز مشکلات در عملیات اجرا می شود. حال فرقی ندارد این سازه به جهت استفاده ساخت سوله صنعتی و یا ساختمان مسکونی باشد. زیرا حدود ۸۰% از مراحل نصب اسکلت فلزی در انواع سازه ها مشترک می باشد. اما باز هم خصوصیات متمایزی بین آن ها وجود دارد. در ادامه قصد داریم شما را از آن ها آگاه کنیم:

ترتیب مراحل نصب اسکلت فلزی ساختمان ها

 

ترتیب مراحل نصب اسکلت فلزی ساختمان ها

  1. اجرای فونداسیون و آرماتور بندی

اغلب پروژه های ساختمان سازی، با گود برداری که به هدف هایی همچون دسترسی به خاک سخت تر، فراهم سازی پارکینگ برای خودرو ها و … را ممکن می سازد آغاز می شود. همچنین استفاده از مهاربند برای دیواره های جانبی سازه مخصوصاً برای گود برداری های بالای ۱۲۰ سانتی متر و رعایت اصول ایمنی لازم و ضروری است. پس از آن زمان احداث فونداسیون می رسد، که از مهم ترین قسمت های سازه می باشد.

استفاده از ترکیب فولاد و بتن به صورت متعادل در فونداسیون ساختمان، آن هم در غالب بتن آرمه و میلگرد، سبب افزایش استحکام پی سازه می گردد. ممکن است فکر کنید این کار جزو مراحل نصب اسکلت فلزی نمی باشد، اما در حقیقت همگی مراحل این پروژه در گرو انجام صحیح این قسمت از عملیات احداث می باشند .

  1. قرار گیری بولت و صفحه ستون ها

همگام با مرحله اجرای فونداسیون، عملیان قرار دادن صفحه ستون ها و بولت ها بر روی بتن آغاز می گردد.این کار نیازمند ظرافت و دقت ویژه بوده تا زیر نظر مهندسین ناظر بر پروژه انجام شود. همچنین قرار گیری صفحه ستون ها بر روی بولت ها به شکل صحیح، تراز بودن آن ها و چسبندگی مناسب صفحات به فونداسیون از اهمیت اساسی برخوردار هستند.

  1. کارگذاری ستون های اسکلت فلزی

ستون ها توسط جرثقیل و به ترتیب از زمین بر داشته شده و عمود بر آن، روی صفحات گذاشته می شوند. به اتصال محکم بین صفحات و ستون ها اتصال گیر دار می گویند، که الزامی بوده اما این کافی نبوده و به علت آسیب پذیری و ارتفاع ستون ها بلافاصله مهار بند ها یا باد بند ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. قرار دادن تیر ها بر سر ستون ها

پس از اینکه نصب ستون ها به خوبی انجام شد، نوبت به اتصال ستون ها و تیر ها می رسد که در انواع گوناگون صورت می گیرد. این نوع اتصالات در سه دسته «صُلب» ، «ساده یا مفصلی» و «نیمه صُلب» هستند. که هر یک با توجه به مزیت ها و محدودیت هایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند، که در اینجا قصد پرداختن به آن ها را نداریم.

 

ترتیب مراحل نصب اسکلت فلزی سوله

ترتیب مراحل نصب اسکلت فلزی سوله

همانطور که گفته شد در در نصب اسکلت سوله با ساختمان فرق زیادی نیست، بنابر این در این بخش از توضیحات اضافه اجتناب کرده و تنها به بیان کارهایی که مختص ساخت سوله هستند می پردازیم:

  1. فونداسیون و آرماتور بندی

در اجرای فونداسیون سوله گود برداری نمود خاصی نداشته و اغلب این کار با مسطح کردن و زیر سازی مختصری انجام می شود. پس از آن با میلگرد هایی با ضخامت های معین و بتن آرمه اجرا می شود. که در حدود دو هفته زمان داده می شود تا بتن استراحت کرده و سپس دیگر مراحل نصب اسکلت فلزی سوله آغاز می گردد.

  1. جای گذاری بولت ها و صفحه ستون ها

این مرحله دقیقاً مانند ساختمان ها، محل نصب صفحات، قرار گرفتن بولت ها و میزان نفوذ آن ها داخل بتن باید طبق نقشه انجام شود. و کمترین اشتباه مراحل بعد را با مشکل مواجه می سازد.

  1. قرار دادن ستون ها بر روی سر ستون ها

یکی پس از دیگری ستون ها توسط جرثقیل بلند شده و به وسیله اتصالات پیچ و مهره ای، بر صفحه ستون ها قرار می گیرند.

  1. درج مهار بند و باد بند ها

بادبند ها و مهاربند های متعددی که دائمی یا موقت هستند، تضمین کننده استحکام ستون های سازه می باشند.

  1. مونتاژ دو پارت رفتر در محل

از این به بعد مراحل تنها مختص به پروژه نصب سوله می باشند و در ساختمان سازی کاربرد ندارند. به دلیل وجود دهانه عریض سوله و نداشتن ستون میانی در سازه و همچنین برای بالا بردن مقاومت سازه در مقابل بار برف و باران، سقف سوله را شیبدار می سازند، که توسط رفتر ها متصل می شوند. هر یک رفتر متشکل از دو قطعه مجزا می باشد، و هر کدام از آن ها یک تیر مستقل هستند. همواره این قطعه ها به صورت مجزا به محل نصب ارسال می شوند. به همین خاطر مونتاژ اولیه این قطعات به یکدیگر، زمان احداث پروژه و بر روی زمین، توسط اتصالات پیچ و مهره ای صورت می گیرد. 

  1. بالا کشیدن رفترها

مرحله مهم دیگر بلند کردن و قرار دادن رفترها بر روی سر ستون ها است. می بایست در انجام این مرحله دقت بسیاری داشت. زیرا هر نوع عجله در انجام این عملیات، سبب وارد آمدن خسارت جدی به رفتر ها، استحکام سازه و سقف سوله می گردد.

  1. اضافه کردن استحکامات و اتصالات تکمیلی

بعد از عبور از مراحل نام برده جهت بالا بردن بیشتر استحکامات، مهار بند هایی مانند لاپه، استرات و پرلین که با همین هدف طراحی شده اند، به کار می روند.

  1. مرحله آخر نصب پوشش سقف و دیوارهای سوله

در اصل نصب اسکلت فلزی تا این مرحله به پایان رسیده و اکثر قرار داد ها در اینجا منعقد می گردند و تعهدات شرکت های سوله ساز تا همین مرحله می باشد. اما اگر مشتری تمایل داشته باشد، نصب پوشش دیوار ها و سقف سوله توسط متریال گوناگون مانند ساندویچ پانل نیز در دستور کار گذاشته شده، تا مراحل نصب اسکلت فلزی رسماً به اتمام برسد.

تماس مستقیم