مسیر رشد صنعت و اجرای سوله صنعتی طی سال های اخیر و کمتر از یک قرن است که جریان دارد. سوله سازی آن هم به شیوه مدرن و صنعتی، و مجهز سازی واحد های تولید و صنعتی به دستگاه های اتوماتیک در غالب اتوماسیون ارائه می شود. از دهه ۴۰ تا کنون به طور پیوسته مشاغل سنتی کاهش یافته و به تعداد مشاغل مجهز به سیستم اتوماسیون و صنعتی افزوده شد.

اغلب اجرای سوله صنعتی از پروژه های خطیر و مدرن محسوب می شود. همچنین به خاطر ابعاد وسیع کار در دسته سوله سنگین نام برده می شود. مانند ساخت دیگر سازه ها، ساخت و اجرای سوله صنعتی نیز پیچیدگی ها و نیاز های خاص خود را دارد که می بایستی در طراحی و ساخت سوله با این نوع کاربری نیز رعایت شوند.

 

اجرای سوله صنعتی

سوله صنعتی مشاغل

نمی توان گفت مشاغل خاصی در این دسته قرار دارند، زیرا به همان نسبت نمی توان گفت کدام کاربری ها و مشاغل خارج از دسته بندی صنعت می باشند. زیرا فضای فیزیکی مورد نیاز انواع کارگاه ها و کارخانجات تولیدی که مرتبط با ساخت و تولید محصول یا محصولاتی در ارتباط با صنعت هستند، و یا خدماتی را به صاحبان کسب و کار های تولیدی و صنعتی ارائه می دهند. که می توان با ساخت سوله صنعتی آن ها را پوشش داد. اغلب در این نوع سوله ها مشاغلی که دارای خطوط تولید، چیدمان های خطی دستگاه ها و مونتاژ آنها هستند، مستقر می شوند.

یکی از گسترده ترین کاربری ها در این زمینه سوله صنایع غذایی می باشد، که انواع کارخانه های تولید، بسته بندی و نگهداری محصولات غذایی را پوشش می دهد. همچنین لازم به ذکر است که سوله سردخانه به علت نگهداری انواع محصولات خوراکی در دسته بندی سوله صنایع غذایی قرار می گیرد. علاوه بر این ها می توان سوله انبار غلات را نیز در این دسته بندی قرار داد. تمامی این کاربری ها با توجه به کاربرد خاص خود و هدفی که کارفرما از ساخت آن ها دارد نیاز به رعایت اصول طراحی سوله دارند. در این زمینه ارتفاع سازه، متراژ زمین، شرایط جوّی منطقه و … نیز مؤثر هستند.

کسب و کار دیگری که اجرای سوله صنعتی برای آن کاربرد دارد، صنعت نساجی می باشد، که از سال های گذشته در حال فعالیت بوده است. که تولیدات مواد اولیه ای مانند نخ، الیاف، پارچه و علاوه بر این ها تولید فرش ماشینی که بسیار پر کاربرد نیز می باشد را در اختیار دارد. به عنوان چند نمونه دیگر از مشاغل که نیاز به اجرای سوله صنعتی دارند می توان صنایع پتروشیمی، خودرو سازی، قطعه سازی، مونتاژ خودرو، و همچنین فرآورده ها و مشتقات نفت و گاز و … را نام برد.

اجرای سوله صنعتی - سوله ایران

محل ساخت و اجرای سوله 

این سوله ها را می توان داخل شهرک های صنعتی و یا در زمین های شخصی با کاربری صنعتی احداث کرد. باید بدانید که ساخت سوله در شهرک های صنعتی نیاز به اجماع مشاغل مرتبط و حدودا یکسان و تشکیل یک هیئت امنا دارد. همچنین کارفرما نمی تواند آزادانه نظرات خود را درباره خصوصیات ظاهری و ساختاری سوله اعمال کند. اما زمانی که اقدام به احداث سوله در زمین شخصی کنید می توانید آزادانه نظرات خود را با توجه به رعایت اصول و نکات ارائه دهید.

نکات مهم در اجرای سوله

در زمان ساخت سوله های صنعتی بایستی دقت کافی داشت و با رعایت اصول به یک سوله استاندارد رسید. زیرا اگر به نکات لازمه دقت و توجه کافی نشود، خسارات جبران ناپذیری به بار می آید. اکنون به چند نمونه از این نکات می پردازیم :

نصب جرثقیل سقفی

یکی از ضرورت های مشاغل صنعتی وجود جرثقیل های سقفی می باشد که توان بلند کردن ۵ تا ۲۵ تن را داشته و با توجه به نیاز واحد مورد نظر و زمینه کاری آن مورد استفاده هستند. دقت در طراحی سوله و مقاومت بالای اسکلت فلزی سازه الزامی می باشد. همچنین بایستی توجه داشت که جرثقیل سقفی ۸۰ درصد از فضای کارخانه را باید تحت پوشش داشته باشد.

 

اجرای سوله صنعتی- بانک سوله ایران

دهانه سوله 

با توجه به ابعاد بزرگ ماشین آلات و دستگاه های صنعتی، که در این واحد ها استفاده می شوند، دهانه سوله بایستی عریض تر در نظر گرفته شود. تا جا به جایی و استقرار ماشی آلات به راحتی انجام شود.

ایجاد بار انداز  و توقف گاه

تعیین یک محل مخصوص برای توقف موقت ماشین های حمل بار به جهت ورود و خروج مواد اولیه و محصولات تولیدی الزامی بوده و نشان دهنده دقت بالای سازنده سوله می باشد.

محل ورود خودرو های امدادی

فراهم سازی محلی برای ورود و استقرار خودرو های امدادی در شرایط بحرانی، در محوطه سوله صنعتی بسیار ضروری می باشد. تا به هنگام بروز حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی، گروه های امدادی بتوانند به سرعت وارد صحنه شده و اقدامات لازم را انجام دهند. در این خصوص جدای از درب اصلی یک درب دوم و فرعی نیز در نظر گرفته می شود، که موجب بالا رفتن امنیت سازه و کارکنان می شود.

تماس مستقیم