پس از اجرای مراحل ابتدایی مانند اجرای فونداسیون سوله و نصب اسکلت فلزی نوبت به پوشش سقف سوله میرسد. که می توان گفت از مهم ترین مراحل ساخت سوله می باشد. پوشش سقف از مواد مختلفی ساخته می شود که با توجه به نوع کاربری و منطقه جغرافیایی محل احداث سوله متفاوت می باشند.

می توان پوش بیرونی سقف سوله می تواند ساندویچ پانل، ورق های گالوانیزه و رنگی، پلی کربنات، ذوزنقه و حتی کرکره باشد. برای پوشش داخلی سقف نیز می توان از فوم پلی استایرن، پشم شیشه، پلی اتیلن، پشم سنگ و یا کارتن پلاست استفاده نمود. باید بدانید در برخی موارد برای پوشش  ارزان، توری های فلزی مرغی دارای بافت ریز در پوشش داخلی آن استفاده می شود.

اهمیت پوشش سقف سوله 

جهت حفظ و نگهداری امکانات و تجهیزاتی که داخل سوله قرار دارند، به یک سقف مقاوم نیاز است. این پوشش باید در برابر انواع عوامل طبیعی مانند برف، باران و باد مقاوم باشد. در نتیجه لایه ی خارجی پوشش سقف سوله اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا در برابر بارش برف، بارش باران و وزش باد مانند یک سپر عمل می کند، و از فضای داخلی سوله و تجهیزات داخل آن محافظت می کند.

 

پوشش سقف سوله-1

استفاده از ورق های گالوانیزه در پوشش سقف سوله

به ورق های آهنی که پوشش آن ها از جنس فلز روی می باشد، که مانع از زنگ زدگی آن می شود، ورق گالوانیزه می گوییم. این ورق ها به دو صورت فابریک و رول فرم تولید و عرضه می گردند. ویژگی های مهم این محصولات قیمت مناسب آنها، هزینه نگهداری و نصب مناسب آنها، زمان نصب کمتر، استحکام بالا، طول عمر نسبتاً بالا و آسان بودن تعمیرات آنها می باشد. ورق های گالوانیزه در ساندویچ پانل ها نیز استفاده می شود.

استفاده از ورق های رنگی بجای پوشش

به طور کلی ورق های فولادی به صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. نورد سرد ورق های فلزی نازک با کیفیت ظاهری بالایی می باشند، که جهت پوشش نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در نورد گرم نیز ورق های صنعتی سیاه تولید می شوند.

استفاده از ساندویچ پانل به عنوان پوشش 

اصولی ترین و پر طرفدار ترین پوشش سقف ساندویچ پانل می باشد. این نوع پوشش برای دیوار نیز استفاده می شود و بسیار کاربردی می باشد. در ساخت این نوع پوشش بین دو ورق فلزی آن فوم سفت تزریق می شود، که بسیار عایق خوبی برای صدا، حرارت و رطوبت سوله سایبان بوده و همچنین مقاومت بالایی در برابر حوادث و عوامل طبیعی دارد. این نوع پوشش در انواع قطع تولید شده که موجب سهولت در نصب و جا به جایی شده است. که نتیجه آن کاهش زمان نصب و هزینه های نصب می باشد.

عایق بودن صدای این سقف‌ ها باعث می‌شود تا بهترین نتایج و کارایی را از سیستم پیجینگ صنعتی دریافت کنیم

 

پوشش سقف سوله-2

استفاده از ورق پلی کربنات 

این ورق ها یک پوشش جدید برای سقف سوله می باشند، که با استفاده از الگوی ورق های گالوانیزه و ساندویچ پانل ها به تولید ورق های موج دار پلی کربنات رسیده اند. اغلب کاربرد این ورق ها در نورگیر های سقف سوله دامداری و دیگر انواع کاربری سوله می باشد. استفاده از ورق های پلی کربنات شفاف جهت بهینه سازی انرژی بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین این ورقه ها ضد ضربه و مقاوم هستند، که به دلیل ویژگی شفاف بودن، می توان از آنها به عنوان شیشه نیز استفاده کرد. به همین علت بیشترین استفاده این ورق ها برای پوشش سوله گلخانه و استخر ها می باشد.

استفاده از توری مرغی و عایق در پوشش 

یکی از انواع پوشش سقف که به صورت جداگانه نصب می شود، اول توری فلزی یا توری مرغی را گذاشته و سپس عایق مورد نظر که می تواند پشم شیشه، کارتن یا فوم پلاست باشد، نصب می شود. در انتها ورق های گالوانیزه ساده یا رنگی، آلومینیومی یا کرکره ای را روی آن اجرا و بر بدنه اسکلت سقف سوله پیچ می شود.

تماس مستقیم