استراکچر فلزی کاربری های زیادی دارد که محدود به قسمت یا صنعت خاصی نیستند؛ در اینجا به پنج مورد به عنوان مهم ترین کاربرد سازه های فولادی اشاره می کنیم:

۱) ساختمان های مرتفع مانند برج ها و آسمان خراش ها: به علت بالا بودن تعداد طبقات، نیازمند سرعت بالای ساخت و وزن کم می باشند، که با استفاده از فولاد در سازه، ممکن می شود. این سازه ها قادر هستند کاربری مسکونی، اداری و یا تجاری نیز داشته باشند.

۲) سوله و سازه ی صنعتی: جهت بر طرف سازی نیاز مشاغل تولیدی و صنعتی، معمولاً سوله صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به تجربه بسیار و افراد متخصص برای ساخت دارد.

۳) سوله صنایع سنگین و سوله خدماتی: این نوع از سوله ها اغلب مختص ارائه خدمات فرعی هستند و نقش مستقیمی ندارند. یک نمونه از این کاربری ها سوله پارکینگ است که با وجود فرعی بودن کاربری آن خدمات ارزشمندی را ارائه می دهد. یک نمونه دیگر نیز سوله انبار کالا می باشد که بدون شک برای هر کارگاه بزرگ تولیدی و یا کارخانه ای نیاز است.

۴) سازه و ساختمان های مسکونی: خانه ها و آپارتمان های عادی مسکونی نیز اگر ساخته شده با اسکلت بتنی نباشند، جزو سازه های فولادی محسوب می شوند.

۵) سازه های غیر دائم یا موقت: برخی مواقع ممکن است نیاز به یک سازه فلزی به منظور خاص و برای کوتاه مدت باشد. مانند پارکینگ موقتی، نمایشگاه فصلی و یا هر کاربرد دیگری، که نتیجه آن یک سوله سبک و ارزان می باشد که به سرعت نصب می شود و کم وزن نیز می باشد. تفکیک و دمونتاژ آن نیز به آسانی انجام پذیر است.

 

سازه های فولادی-1

ویژگی های مهم در استفاده از سازه های فولادی

۱- احداث این سازه به سرعت انجام می شود، به دلیل اینکه عمده فعالیت ساخت و تولید سازه های فولادی داخل کارخانه و تحت عنوان قطعات پیش ساخته انجام می شود.

۲- هر چه سازه فولادی انعطاف پذیر تر باشد در برابر نیروهای وارد شده به سازه نیز مقاوم تر می شود.

۳- تیم سازنده، متریال و مقاطع بسیار متنوعی را در اختیار دارند که ورق عرشه فولادی، ناودانی، ورق زد (Z)، نبشی و … تعدادی از این محصولات فولادی هستند.

۴- قابلیت بالای شکل پذیری و پوشش دادن سطحی با مواد دارای طیف وسیع، یک ویژگی مهم است که فقط در سازه های فولادی مشاهده می شود.

۵- نصب سوله به علت کاربرد پیچ و مهره در کنار عملیات جوش و پرچ در اتصالات آن، به عنوان یک سازه ی پر کاربرد فولادی بسیار سریع انجام می شود.

تماس مستقیم