امروزه در ساخت و ساز های شهری فولاد ، دارای بالاترین میزان مصرف است و این مقدار هر روزه در حال افزایش است . در اصل باید فولاد را به عنوان مورد استفاده ترین آلیاژ ساخته شده توسط انسان در نظر گرفت. اغلب در سازه های فولادی از نوع خاصی از فولاد استفاده می شود که به آن فولاد نرم یا کربن می گوییم.

رایج ترین نوع فولاد این آلیاژ می باشد که به خاطر قیمت مناسب و ویژگی های مناسبی که دارد می تواند بسایر کاربردی باشد. به طور مثال مدیرانی که در صنعت مشغول به کار هستند و خواهان خرید سوله می باشند، می توانند نگاه ویژه ای به سازه های فولادی داشته باشند.

هرچند که همراه با بالا رفتن مقدار کربن استفاده شده در فولاد سختی و استحکام آلیاژ نیز بیشتر میشود، ولی به همان اندازه چکش خواری  و شکل پذیری فولاد هم کم می شود و این اتفاق، چندان مناسب ساخت و ساز نمی باشد. بنابر این  ضروری است که مقدار کربن در سطح مشخصی کنترل شود.

 

سازه های فولادی-ایران سوله

تحمل بار در سازه های فولادی

فولاد یک آلیاژ با مقاومت بسیار بالا می باشد، تصور کنید یک میله ی فولادی را با سطح مقطع گرد، طول محدود و با ضخامت ۵/۲ سانت را به شکل ایمن در طراحی سقف سوله قرار داده اید. قدرت تحمل این میله ۲۰ تن وزن، به شکل آویخته است، که امتیاز خیلی بالایی به حساب می آید و همچنین میزان اطمینان زیاد سازه های فولادی را مشخص می کند. فرقی ندارد که پروژه احداث سوله باشد یا ساخت یک ساختمان؛ استراکچر فلزی به هر حال بسیار حرف برای گفتن دارد.

خصوصیات متفاوت سازه های فولادی

نمیتوان منعطف بودن بسیار بالای فولاد را با هیچ آلیاژ و یا عنصری در ساخت و ساز جایگزین کرد. فولاد قادر است بدون شکستگی و یا ترک به میزان زیادی خم شود و همچنان خاصیت مقاوم بودن خود را نگه دارد. تاثیر این ویژگی خاص را می شود از عملکرد خوب یک سازه ی فولادی مانند سوله صنعتی و یا ساختمانی که بارگذاری زلزله و یا باد شده است، می توان دید. بنابر این سازه در مقابل نیروهای طبیعی این چنین، به راحتی به اطراف خم می شود و مانع خراب شدن سازه می شود.

کمی علمی که بخواهیم نگاه کنیم، اگر به صورت ناگهانی نیرویی به سازه ی فولادی وارد شود، به صورت یکسان و متوازن در امتداد همه ی قاب های اسکلت فلزی سازه توزیع می شود و به همین ترتیب مانع جمع شدن بارهای نقطه ای می شود. به زبان دیگر فولاد در زمان طولانی تری و به آرامی تغیر شکل می دهد. این خصوصیت در زمان بروز حوادث مانند زلزله و یا باد خود را نشان می دهد.

تماس مستقیم