می توان گفت نام گذاری استان مرکزی کاملاً متناسب بوده است، زیرا اگر از شمال کشور تا جنوب آن یک خط ، و از شرق به غرب آن نیز یک خط رسم کنیم ، محل تقاطع این خطوط دقیقاً محل قرار گیری استان مرکزی می باشد و این تعبیر که اراک قلب این استان و به گونه ای مرکز ثقل کشور می باشد دور از واقعیت نیست ، بنابر این ساخت سوله اراک یک معقوله ضروری است ، و از سمت مدیران و راهبران صنعت ایران مورد قبول واقع شده است .

بودنِ صنایع بسیار و متعدد ، همچنین گروه های تولیدی و صنعتی بسیار در اراک ، خود یک گواه بر مهم و کلیدی بودن این شهر دارد . همگام با شروع سوله سازی در شهر اراک ، میتوان گفت این شهر خواستگاه خیلی از اولین های گروه های صنعتی و کارخانه جات در کشور و خاورمیانه می باشد ، به همین دلیل اعتبار فراوانی از گذشته تا کنون دارد . با نظر به زیر ساختی که در زمینه صنعتِ غنی اراک نام برده شد بعد از انقلاب اسلامی ایران به ساخت سوله اراک توجه بیشتری شده است .

 

ساخت سوله در زمینه صنعت و معدن

متمرکز بودن تولید کننده ها و صنایع سنگین گوناگون در اراک ، چهره صنعتی و خاصی به این شهر داده است . در اینجا می خواهیم نماد های مهم و شاخص شهر صنعتی اراک را به شما معرفی کنیم :

  • شرکت ( ایرالکو ) آلومینیوم ایران : در سال ۱۳۴۶ شمسی این شرکت تأسیس شد و در جایگاه نخست تولیدکننده ی آلومینیوم در ایران و خاورمیانه ، وارد عرصه صنعت شد . در جهت فراهم سازی ارزان و سهل آلومینیوم ، ساخت سوله اراک با داشتن هدف ساماندهی کردن صنایعی که وابسته به صنعت آلومینیوم می باشند بسیار محسوس می باشد . وجود محصولاتی همچون آلیاژ های ریخته گری ، شمش خالص آلومینیوم و دیگر محصولات آلومینیومی مانند اسلب ، بیلت و غیره را می توان از جمله ی مهم ترین تولید های این کارخانه دانست.
  • شرکت ماشین سازی اراک : این شرکت از سال ۱۳۵۰ ، کار خود را آغاز کرد تا پایه ی سازنده صنایع سنگین در کشور باشد.

این شرکت با تولیداتی که دارد نیاز بسیاری از صنایع از جمله گاز ، نفت ، نیروگاه ها ، خودرو سازی ، شیمیایی ، پتروشیمی و … را توسط ماشین آلات پیشرفته خود تأمین می نماید . طراحی و ساخت واحد های بزرگ مقیاس صنعتی مانند نیروگاه ، سد ، پتروشیمی و … از جمله تخصص های دیگر ماشین سازی شهر اراک به حساب می آیند . از دیگر سازه هایی که ساخت سوله اراک قادر است بر آن تمرکز داشته باشد ، سوله پتروشیمی می باشد.

 

ساخت سوله اراک در زمینه صنعت و معدن

  • تولید تجهیزات سنگین : هپکو به معنای شرکت تولید تجهیزات سنگین و مخفف Heavy Equipment Production Company می باشد، که در اراک سال ۱۳۵۱ تأسیس شد . ساخت انواع کامیون ، واگن ، ماشین آلات راه‌سازی و کشاورزی ، ادوات صنایع نفت و گاز ، تجهیزات کار در معدن و … عمده فعالیت های این گروه ارزشمند در زمینه صنعت را شامل می شود . در این قسمت هم ساخت سوله اراک وارد عمل شده و فضای مورد نیاز این صنایع و مشاغلی که به آنها وابسته هستند را تحت عنوان سوله سنگین و صنایع سنگین ، تأمین می کند.

 

  • دیگر فعالان صنعت اراک : یکی از قوی ترین تولید کننده های کمباین خاورمیانه ( کمباین سازی ایران ) ، یکی از بزرگ ترین مجموعه های ساخت واگن و لوکوموتیو خاورمیانه ( واگن پارس ) ، ( گروه لجور ) از بزرگ ترین تولید کننده های بالابر و جرثقیل هیدرولیک و غیره از دیگر فعالان شاخص شهر اراک در زمینه تولید و صنعت کشور می باشند ، که در غالب تعداد بالایی سالن تولید و سوله  هستند.

 

کاربری پر مخاطب سوله سازی اراک

کاربری پر مخاطب سوله سازی اراک

به عنوان اولین و مهم ترین کاربری در این شهر می توان به احداث سوله صنعتی اشاره کرد ، که با نظر به بافت و غالب صنعتی اراک ، طبیعتاً بالاترین میزان تقاضا را دارد . همچنین در کنار کارخانه های بزرگ و توسعه یافته ی قدیمی اراک ، گروه های کوچک و بزرگ صنعتی نیز تأسیس شده و همچنان ساخته می شوند که در زمینه تولیدات لوازم جانبی و یا صنایع سنگین تأمین قطعات فعال هستند .  بنابر این  سوله کارگاهی هم از دیگر کاربری های پر طرفدار و مهم در این شهر می باشد . همچنین در اراک کشاورزی دومین قدرت شهر اراک در زمینه تولید می باشد ، که خشکبار و غلات آن نیاز به احداث سوله انبار و سوله جهت فراوری محصولات ، و نیز ساخت سوله سردخانه دارند.

تماس مستقیم